انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف تیغه بینی چیست؟

تیغه بینی و یا اصطلاحاً سپتوم به بخشی از بینی اطلاق می شود که از استخوان و غضروف تشکیل شده است. این تیغه حفره بینی را به دو قسمت جدا از هم تقسیم می کند. انحراف در این تیغه و یا سپتوم با اختلالات تنفسی همچنین گرفتگی در بینی همراه خواهد بود؛ بنابراین افرادی که از این عارضه مشکل ساز رنج می برند باید توسط یک جراح مجرب تحت درمان قرار بگیرند.

انحراف تیغه بینی به معنای تغییر مسیر در حفره های بینی و همچنین تغییر در شکل تیغه بینی است که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله ضربه، رشد ناصحیح بینی و یا ضربه به بینی رخ دهد. برای تشخیص این مشکل، پزشک متخصص پلاستیک بینی با بررسی تراز بینی، توپوگرافی بینی، شکل بینی و افزایش خطوط صورت، می‌تواند به درستی انحراف تیغه بینی را تشخیص دهد. همچنین، پزشک ممکن است از دستگاه‌ های تصویر برداری مانند رادیوگرافی و توموگرافی کامپیوتری نیز استفاده کند. در نهایت، پزشک با توجه به شدت و نوع انحراف، می توان به بیمار درمان مناسبی را پیشنهاد ‌دهد.

انحراف تیغه بینی

علائم انحراف در تیغه بینی

انسداد بینی و دشواری در تنفس را می توان مهم ترین علائم انحراف در بینی دانست. در این حالت معمولا انسداد تنها در یک طرف بینی رخ می دهد؛ به طوری که تنفس با آن طرف از بینی به دشواری صورت می گیرد. برخی از علائم رایج در این مشکل عبارتند از:

• وجود عفونت مکرر در سینوس ها
  • تجربۀ خونریزی مداوم از بینی
  • درد در ناحیه صورت
  • آبریزش بینی
  • خرخر کردن در هنگام خواب
  • گرفتگی در هر دو سوراخ بینی و یا تنها در یک سوراخ بینی که در صورت ابتلا به آنفولانزا و یا سرما خوردگی تشدید می شود.
  • تمایل به خوابیدن به یک سمت

راه های درمان انحراف تیغه بینی

درمان انحراف بینی به دو صورت جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود. در صورتی که انحراف تیغه بینی شدید باشد و با روش ‌های غیر جراحی قابل درمان نباشد، پزشک ممکن است جراحی را به بیمار توصیه کند. در صورت جراحی، پزشک با استفاده از تکنیک ‌های مختلفی مانند برش ‌های داخلی و خارجی، انحراف بینی را برطرف می‌ کند. همچنین، پس از جراحی باید به دستور پزشک عمل کرده و به خوبی از بینایی و تنفس خود مراقبت کنید. در صورتی که پزشک استفاده از روش ‌های غیر جراحی را توصیه کند، این روش ها ممکن است شامل استفاده از دارو و رینوپلاستی تزریقی باشد.

در حقیقت، جراحی انحراف در بینی زمانی تجویز می شود که درمان های دارویی پاسخگو نباشند.

عوارض انحراف در بینی

در صورت وجود انحراف در بینی، بیمار دچار گرفتگی در بینی می شود که با برخی از عوارض زیر همراه خواهد بود:

• از آنجایی به دلیل گرفتگی در بینی، بیمار از طریق دهان تنفس می کند، ممکن است خشکی دهان را تجربه کند.
  • در مسیر تنفس احساس گرفتگی و احتقان وجود خواهد داشت
  • به دلیل مشکل در تنفس و گاهی آپنه، بیمار شب ها خواب راحتی نخواهد داشت
پیشگیری از انحراف تیغه بینی

برای پیشگیری از انحراف بینی، می‌توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید:

• جلوگیری از ضربه به بینی: برای جلوگیری از هر گونه انحراف در تیغه بینی به دلیل ضربه به آن، می‌توانید از کلاه، عینک و ماسک ورزشی استفاده کنید.
  • تمرینات تنفسی: تمرینات تنفسی مانند استفاده از نفس عمیق و خارج کردن آرام نفس، می ‌تواند به پیشگیری از انحراف بیش از حد در بینی کمک کند.
  • در ورزش هایی که احتمال ضربه به بینی وجود دارد، باید از اصابت هر گونه ضربه به بینی جلوگیری کرد.

جراحی انحراف تیغه بینی

دکتر مهرداد مقیمی و درمان عارضه انحراف در بینی

دکتر مهرداد مقیمی فوق تخصص جراحی زیبایی پلاستیک ترمیمی و سوختگی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک ایران و آمریکا است. دکتر مهرداد مقیمی پیش از انجام جراحی با بررسی سابقه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی، عکسبرداری از بینی همچنین ارائۀ مشاوره های تخصصی بهترین درمان را برای انحراف در بینی پیشنهاد خواهد داد. بنابراین می توانید جراحی با کمترین عوارض و بهترین نتیجه را تجربه کنید.

البته، مراقبت های پس از جراحی انحراف تیغه بینی اهمیت بسزایی دارند. توصیه جراح این است که پس از عمل جراحی از انجام فعالیت های شدید مانند بدنسازی و ایروبیک خودداری کنید؛ زیرا در این صورت بینی با افزایش خونریزی همراه خواهد بود.