راه کارهای کاهش ورم بعد از جراحی بینی

راه کارهای کاهش ورم بعد از جراحی بینی

ورم بعد از جراحی بینی یکی از عوارض شایع جراحی بینی است که ممکن است باعث عدم رضایت بیمار شود. در این حالت، نواحی مختلف بینی، از جمله نوک بینی، جلوی بینی و چشمان، ورم می‌کنند که ممکن است باعث افزایش درد، تورم و تحریک بیشتر در ناحیه جراحی شود.

تورم بینی بعد از انجام جراحی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. ورم داخلی به محل جراحی مربوط می‌شود و ورم خارجی ناشی از تغییرات در نواحی پیرامون بینی است.

اطراف بینی و یا زیر چشم های بیمار دچار کبودی و تیرگی خواهد شد، این حالت معمولا چند هفته به طول می انجامد. همچنین، بیمار در ناحیه بینی احساس درد خواهد داشت و سردرد را نیز تجربه خواهد کرد.

تورم بعد از جراحی بینی

انواع ورم بعد از جراحی بینی

• تورم حاد بینی: این نوع تورم معمولا یک تا دو ماه پس از انجام جراحی رخ می دهد. علت این نوع تورم به دلیل ضربه هایی است که در حین عمل بینی به بافت های اطراف آن وارد می شود. مدت زمان از بین رفتن این نوع تورم یک ماه پس از جراحی است اما این مدت زمان در جراحی بینی گوشتی دو ماه به طول می انجامد.
  • تورم مزمن بینی: در این نوع از ورم، مایع بینابینی پس از عمل در زیر پوست رسوب خواهد کرد که در بخش های مختلفی از بینی به بافتی متفاوت تبدیل می شود. این نوع تورم به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا کلا از بین برود.
  • تورم کاذب: نوع آخر تورم کاذب است که دوره بهبود آن بسیار طولانی تر است. این نوع تورم بعد از جراحی بینی های بزرگ تر، بیشتر خواهد بود.

مراحل کاهش ورم بعد از عمل بینی

جراح برای کاهش تورم بعد از عمل بینی استراحت کافی و خوابیدن در حالت نشسته را توصیه می کند. از طرفی، استفاده از کمپرس یخ و یا آب سرد، دارو های تسکین ‌دهنده و کرم‌ های ضد التهابی می‌ توانند به کاهش تورم بینی کمک کنند. همچنین، استفاده از کلاه و عدم بلند کردن اشیاء سنگین در طول مدت بهبودی نیز مفید خواهد بود.

دیگر راه های کاهش ورم بینی پس از انجام جراحی عبارتند از:

• محدود کردن میزان مصرف الکل و یا تنباکو به مدت 1 ماه و یا بیشتر
  • استفاده از چسب بر روی بینی می تواند ورم بینی را کاهش دهد.
  • انجام ماساژ بینی البته به توصیه پزشک و پس از دریافت آموزش های کافی.
  • خودداری از استحمام با آب داغ؛ زیر آب داغ می تواند میزان تورم را افزایش دهد.

کبودی و ورم زیر چشم

علل ورم بعد از جراحی زیبایی بینی

علل تورم بعد از عمل بینی شامل خونریزی، التهابات، عفونت ‌ها، بیماری‌ های سیستمیک و فرایند های داخلی جراحی مانند انحراف جدار بینی و نوک بینی بزرگ است. همچنین، استفاده از دارو های خاص، مثل آسپرین و دارو های ضد التهاب غیراستروئیدی، نیز ممکن است باعث تورم پس از انجام عمل بینی شود.

از دیگر عوامل تورم بینی پس از انجام جراحی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسیب های وارد شده به بافت های مختلف بینی و همچنین تورم ثانویه که از تجمع مایع ناشی می شود.
  • ورم فیبروز که به آن گوشت اضافه نیز گفته می شود؛ از آنجایی که این نوع تورم ممکن است ماندگار باشد باید در انتخاب جراح مجرب وسواس بیشتری را به خرج داد.

دکتر مهرداد مقیمی فوق تخصص جراحی زیبایی پلاستیک ترمیمی و سوختگی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک ایران و آمریکا است.

تغذیه مناسب برای کاهش تورم بعد از عمل بینی

تغذیه مناسب برای کاهش تورم بعد از انجام جراحی زیبایی بینی شامل مصرف غذا هایی با پروتئین بالا، مثل ماهی، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، و مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C است.

توصیه جراحان بر این است که بیمار پس از جراحی از مصرف روغن ‌های چرب ناسالم (مانند چیپس و فست فود) خودداری کند که این امر به کاهش تورم بعد از عمل بینی کمک می‌کند.

خودداری از مصرف نمک نیز بسیار مهم است؛ زیرا نمک با افزایش ورم همراه است.

مصرف میوه های تازه به ویژه آناناس که می تواند در بهبود زخم و کاهش تورم نقش بسزایی داشته باشد.

در نهایت انتخاب جراح متخصص و مجرب موثر ترین راه برای داشتن جراحی موفق همراه با حداقل عوارض است. دکتر مهرداد مقیمی با ارائه مشاوره های تخصصی همراهی مجرب در انجام انواع جراحی های زیبایی بینی است.