جراحی بینی برای چه کسانی خطرناک است

مراقبت جراحی زیبایی

جراحی بینی برای چه کسانی خطرناک است

جراحی زیبایی بینی و یا همان رینوپلاستی در حقیقت جنبۀ زیبایی دارد و کاملا اختیاری است. در حال کلی اگر شخص به بیماری خاصی مبتلا نباشد، می تواند به راحتی و با مشاورۀ تخصصی توسط جراح مجرب جراحی زیبایی بینی را انجام دهد.

اما افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی مانند آسم حاد و یا نارسایی‌های ریوی مبتلا هستند، بهتر است سراغ انجام این جراحی نروند. در صورتی که مجبور به انجام جراحی شوند باید زیر نظر جراح مجرب اقدام به چنین کاری بکنند.

زنان باردار و شیرده بهتر است جراحی زیبایی بینی را به تعویق بیاندازند. ممکن است مبتلایان به بیماری‌هایی مانند رینیت آلرژیک، درگیری های قارچی سینوس، تومور ها نیز باید تا زمان بهبودی کامل سراغ جراحی بینی نروند.

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی

بررسی اجمالی

جراحی بینی به جراحی اطلاق می شود که در آن جراح شکل بینی را تغییر می دهد. دلیل اصلی عمل بینی ممکن است تغییر شکل ظاهری بینی، بهبود تنفس و یا هر دو آنها باشد.

قسمت بالایی ساختار بینی استخوانی است. قسمت پایین آن غضروف است. عمل بینی می تواند به تغییر شکل در استخوان، غضروف، پوست و یا هر سه بیانجامد. پیش از انجام جراحی زیبایی بینی می توانید با جراح در مورد اینکه آیا جراحی بینی برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

جراحی زیبایی بینی می تواند اندازه، شکل یا نسبت بینی را تغییر دهد. این جراحی ممکن است برای رفع مشکلات ناشی از آسیب ها، اصلاح نقص مادرزادی و یا بهبود برخی از مشکلات موجود نیز انجام شود.

خطرات جراحی بینی

مانند هر عمل جراحی بزرگ، جراحی بینی با خطراتی مانند موارد زیر همراه است:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • واکنش بد به بیهوشی

سایر خطرات احتمالی مخصوص جراحی بینی عبارتند از:

  • مشکلات تنفس از طریق بینی
  • بی حسی دائمی در داخل و اطراف بینی
  • احتمال ناهمواری بینی
  • درد، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است طول بکشد
  • جای زخم
  • نیاز به جراحی های بیشتر
  • تغییر در حس بویایی

آمادگی پیش از انجام جراحی بینی

سابقۀ پزشکی: قبل از برنامه ریزی برای انجام جراحی بینی، جراح دربارۀ سابقۀ پزشکی بیمار سوالاتی را می پرسد. این مورد شامل سابقه انسداد بینی، جراحی ها و هر دارویی است که بیمار مصرف می کند. در صورتی که بیمار اختلال خونریزی مانند هموفیلی داشته باشد، ممکن است کاندیدای جراحی بینی نباشد.

ویژگی های فیزیکی: جراح ویژگی های صورت و داخل و خارج بینی بیمار را معاینه و بررسی می کند. این معاینه فیزیکی به تعیین اینکه چه تغییراتی باید انجام شود کمک می کند. همچنین نشان می دهد که چگونه ویژگی های فیزیکی بیمار، مانند ضخامت پوست و یا استحکام غضروف انتهای بینی، ممکن است بر نتایج جراحی زیبایی بینی بیمار تأثیر بگذارد. معاینه فیزیکی همچنین برای تعیین تأثیر جراحی بینی بر تنفس نیز مهم است.

عکس ها: عکس های بینی بیمار از زوایای مختلف گرفته می شود. جراح ممکن است از نرم افزار کامپیوتری برای تغییر عکس ها استفاده کند تا نتایج نهایی جراحی زیبایی بینی را به بیمار نشان دهد. این عکس ها برای مشاهده قبل و بعد و ارجاع در حین جراحی استفاده می شوند.

جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی

ضخامت پوست بینی بین بینی گوشتی و استخوانی مهم ترین تفاوت آن ها است. بهتر است بدانید که شکل پذیری بینی های گوشتی بیشتر از بینی های استخوانی است. اما در جراحی بینی گوشتی رسیدن به نتیجه دلخواه اندکی چالش بر انگیز است. این نوع جراحی بینی گوشتی مستلزم مراجعه به جراح مجرب است.

مشخصات بینی گوشتی عبارتند از:

  • پوست ضخیم و چرب با منافذ (سوراخ) قابل توجه
  • نوک بینی پهن
  • تیغه های بینی ضخیم
  • غضروف بینی ضعیف تر
  • ارتفاع تیغه بینی بالا از کنار

همان طور که گفته شد بینی های گوشتی شکل پذیری کمتری نسبت به بینی های استخوانی دارند. در انجام جراحی زیبایی بینی هر دو مورد اهمیت دارند؛ یعنی جراح باید بتواند هم به بینی شکل بدهد و هم زاویه دار کند. اینجاست که اهمیت مراجعه به جراح مجرب مطرح می شود. در زمان جراحی بینی انحراف و انخنای تیغۀ بینی را ثابت می کنند. جراح ماهر هنگام رفع برآمدگی بالای بینی باید مطمئن شود که عمل جراحی برای تنفس بیمار مشکلی ایجاد نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساختار بینی و روش های جراحی بینی با دکتر مهرداد مقیمی فوق تخصص جراحی زیبایی پلاستیک ترمیمی و سوختگی استاد دانشگاه شهید بهشتی عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک ایران و آمریکا مشورت کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *