جراحی ایمپلنت سینه: هر آنچه در مورد پروتز سینه باید بدانیم

دکتر مهرداد مقیمی

پروتز یا ایمپلنت سینه به معنای افزایش اندازه سینه‌ها با ایمپلنت یا پروتز است. جنس این پروتزها معمولا از سیلیکون است و از طریق برشی که در ناحیه چین زیر سینه ایجاد می‌شود در داخل سینه قرار داده می‌شود.

سیلیکونی هستند که حاوی ژل سیلیکونی و یا محلول نمکی است. نحوه جایگذاری و نوع پروتز به نوع بدن و اولویت‌های شخصی بیمار و صلاح دید جراح بستگی دارد. طی این جراحی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و پروتز از طریق برشی که در چین زیر سینه ایجاد می‌شود به سینه وارد می‌شود. روش‌های دیگر شامل برش زیر بغل یا برش نزدیک هاله پستان (منطقه دایره ای اطراف نوک پستان) است. پس از آن جراح برش را با بخیه‌های معمولی یا بخیه‌های قابل جذب می‌بندد و برای حمایت و محافظت بیشتر سینه‌ها را نواربندی کرده و یک پانسمان سبک روی آن‌ها قرار می‌دهد. بیماران پس از جراحی تا حدودی کبودی و درد خواهند داشت که کاملا طبیعی است و برای کنترل این وضعیت به آن‌ها دارو می‌دهند. دوران نقاهت و بهبودی بیماران حدودا یک تا دو هفته طول می‌کشد.

سوالات متداول در مورد جراحی پروتز سینه
  • مزایای جراحی پروتز سینه چیست؟

مزیت اصلی جراحی پروتز سینه احساس رضایت و شادی بیماراز ظاهر خود، بالا بردن اعتماد به نفس و شادابی او است. نتایج این عمل در صورتی که برای بازسازی سینه انجام شود نیز راضیت بخش خواهد بود. این عمل اغلب همزمان با جراحی لیفت سینه انجام می‌شود. تصمیم‌ برای انجام این جراحی کاملا شخصی است و تنها چیزی که اهمیت دارد احساس بیمار درباره نتایج است. در صورتی که نتایج با انتظارات بیمار مطابقت داشته باشد، عمل موفقیت آمیز بوده است. البته مثل هر نوع جراحی زیبایی دیگر بیماران باید انتظارات واقع بینانه در مورد آنچه که می‌تواند برایشان انجام شود داشته باشند.

  • انواع مختلف برش‌ برای جراحی ایمپلنت سینه کدامند و کدام یک برای من مناسب است؟

انتخاب ناحیه برش برای جراحی پروتز سینه بسیار شخصی است و به چهار نوع تقسیم می‌شود:

  • زیر پستان در چین زیر سینه.
  • اطراف نوک پستان و هاله سینه.
  • زیر بغل
  • برش دور ناف

این سوال برای بسیاری از زنان که تا به حال پروتز سینه انجام نداده‌اند و در مورد محل برش‌ جراحی خیلی نگرانند، مطرح است. با این وجود، به ندرت اتفاق می‌افتد که زنی پس از اتمام عمل و بهبود زخم شکایتی از ظاهر یا محل برش جراحی خود داشته باشد.

اکثر جراحی‌های ایمپلنت سینه از طریق برشی در اطراف نوک سینه یا زیر سینه انجام می‌گیرند. مزیت این روش‌ها این است که موقعیت و شکل بافت سینه نسبت به عضله سینه و پروتز سینه با این روش‌ها بهتر و دقیق تر می‌تواند شکل بگیرد. این روش‌ها در واقع روش جایگذاری دوگانه (“dual plane”) پروتزاست که در آن بیشتر پروتز (یا قسمتی از آن) زیر عضله سینه قرار گرفته و تنها مقدار کمی از آن زیر بافت خود سینه قرار خواهد گرفت. این باعث می‌شود نتایجی بهتر به بار آمده و ظاهری طبیعی‌تر به پروتزسینه خواهد بخشید.

یکی دیگر از روش‌هایی که بعضی از جراحان برای کاشت پروتز سینه به کار می‌برند، کاشت از طریق برش زیر بغل است. با این روش شکل دادن به بافت سینه دشوارتر است و باعث می‌شود ایمپلنت از محل بالاتری به قفسه سینه وارد شده و زمان بیشتری طول می‌کشد تا پایین آمده و در موقعیت مناسبی بر دیواره قفسه سینه قرار بگیرد. این نوع برش‌ها معمولا به خوبی بهبود می‌یابند، گرچه ممکن است هنگامی که شخص بیکینی یا لباس‌های آستین حلقه‌ای می‌پوشد قابل مشاهده باشند.

برش دور ناف نیز به عنوان روش جدیدی مورد توجه برخی جراحان قرار گرفته است که طی آن هیچ برشی روی سینه‌ها یا اطراف آن‌ها انجام نمی‌شود.برای انجام این روش به ابزار خاصی مورد نیاز است و یک تونل طولانی در زیر پوست برای قرار دادن ایمپلنت در سینه ایجاد می‌شود. این رویکرد، معایب زیادی دارد ، از جمله این که در این روش تنها پروتز‌های از جنس سالین و غیر سیلیکونی قابل استفاده هستند. همچنین قرار دادن ایمپلنت در زیر عضله در این روش بسیار سخت‌تر بوده و به درستی آزاد کردن عضلات سینه‌ای (دیواره قفسه سینه)، به خصوص بدون بلند کردن و یا پاره کردن عضله ، برای این که ایمپلنت به بهترین شکل جایگذاری شود نیز بسیار مشکل است.

  • اندازه  پروتز سینه‌ مناسب برای من چقدر است؟

اندازه پروتزهایی که انتخاب می‌کنید بستگی به برخی عوامل، از جمله هدف نهایی که برای ظاهر خود در نظر دارید و فرم شخصی بدن شما دارد. همانطور که ممکن است یک سینه بند یا حتی یک تی‌شرت در تن افراد مختلف را با توجه به اندازه و شکل سینه آن‌ها ظاهری کاملا متفاوت پیدا کند، یک ایمپلنت با یک اندازه مشخص هم ممکن است در اشخاص متفاوت کاملا متفاوت به نظر برسد. در جلسه مشاوره با پزشک، اندازه و نحوه جایگذاری پروتز به نحوی که مناسب فرد باشد به دقت انتخاب خواهد شد.

  • چه کسانی گزینه‌های خوبی برای جراحی پروتز سینه هستند؟

جراحی پروتز سینه برای کسانی مناسب است که از لحاظ جسمی سالم بوده و معتقد باشند که پروتز سینه باعث زیباتر شدن ظاهری بدنشان می‌شود. ایمپلنت سینه نباید به خاطر شخص دیگری مانند همسر،  یا به عنوان راه حلی سریع و مقطعی برای دیگر مشکلات انجام شود.

بهترین نامزدهای جراحی پروتز سینه معمولا زنانی هستند که مدت‌هاست دوست دارند سینه‌‌هایی بزرگتر داشته باشند تا بدنی زیباتر پیدا کرده، و در لباس‌هایی که می‌پوشند شکیل‌تر و خوش اندامتر به نظر برسن و یا سینه‌هیشان با دیگر قسمت‌های بدنشان تناسب بیشتری پیدا کنند. زنانی که یک یا چند کودک به دنیا اورده و با شیر خود تغذیه کرده‌اند و تغییرات زیادی در شکل، اندازه و ظاهر سینه‌هایشان ایجاد شده نیز می‌توانند کاندیداهای خوبی برای این جراحی باشند.

بر خلاف نظر رایج، اکثر زنانی که به فکر جراحی ایمپلنت سینه هستند زندگی‌ای معمولی و عادی دارند و ممکن است زنانی خانه‌دار باشند، مادر باشند و یا مشاغل معمولی داشته باشند مثلا یک دستیار، منشی، معلم، پرستار، وکیل، مهماندار هواپیما، پزشک و امثال آن  باشند.

  • چه کسانی نباید جراحی ایمپلنت سینه انجام دهند ؟ 

هیچ زنی نباید به خاطر خوشحال کردن و رضایت یک شخص دیگر یا نجات یک رابطه شکست خورده جراحی پروتز سینه انجام دهد. پروتز سینه فقط و فقط باید به خاطر تصویر شخصی یک زن از خودش انجام شود، نه به خاطر تصویری که از فردی دیگر دارد.

  • آیا باید تا بعد از بچه دار شدن برای انجام جراحی پروتز سینه صبر کرد؟ 

تصمیم‌ گیری برای انجام این عمل یک مساله شخصی است. بنابراین هیچ جواب “درست” یا “اشتباهی” برای این سوال وجود ندارد. ممکن است یک زن دوست داشته باشد از نتایج جراحی پروتز سینه خود قبل از آن که خانواده‌ای تشکیل دهد لذت ببرد. بعید است که جراحی ایمپلنت سینه مشکلی در توانایی یک زن در شیردهی ایجاد کند. با این حال، خطر کمی وجود دارد که پس از پروتز سینه حس سینه‌ها کاهش یافته و این جراحی ممکن است واکنش‌هایی که برای شیردهی لازم است را تحت تاثیر قرار دهد.

سینه‌ها، خواه پروتز شده باشند خواه نه، به علت افزایش و پس از آن کاهش سایز بعد از زایمان و شیردهی، اغلب دچار کاهش حجم و افتادگی می شوند. این کاهش حجم ممکن است به علت تغییرات هورمونی طبیعی، چه آن زن به نوزاد خود شیر داده باشد یا نه، اتفاق بیفتد.

  • آیا بعد از جراحی پروتز سینه شیردهی ممکن است؟ 

مشکلات شیردهی هیچ ربطی به این که سینه پروتز داشته باشد یا نه ندارد. هیچ نوع خطری مبنی بر این که مواد داخل پروتز، چه سالین و چه سیلیکون، وارد شیر مادر شده و به نحوی به کودک اسیب برساند وجود ندارد.

  • آیا ایمپلنت سینه مشکلی برای ماموگرافی ایجاد می‌کند؟ 

ایمپلنت سینه ممکن است در بعضی از بیماران در مطالعه ماموگرافی اختلال ایجاد کند، به خصوص در افرادی که ایمپلنت سینه روی عضله سینه یا زیر نسج سینه قرار داده شده است. با این همه، این مشکل در  ایمپلنت‌های زیر عضله‌ای تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند. این مسئله برای زنانی که در خانواده خود سابقه سرطان سینه دارند بسیار مهم است.

  • آیا لازم است هر ده سال یک بار پروتز سینه تعویض شود؟

خیر، نیازی به تعویض پروتز سینه بعد از ۱۰ سال یا هر  زمان خاص دیگری نیست. گرچه منبع دقیق این شایعه مشخص نیست، اما احتمال دارد مربوط به این مساله باشد که قبلا همراه برخی از مدل‌های قدیمی ایمپلنت‌ ضمانت‌نامه ای ارائه می‌شد  که فقط  تا ۱۰ سال اعتبار داشت.

  • آیا پروتزهای سیلیکونی بی خطر هستند ؟

مطالعات دقیق پزشکی  نشان می‌دهند که هیچ گونه اختلافی بین ایمنی پروتزهای سیلیکونی و  پروتزهای سالینی وجود ندارد.

  • آیا این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی پروتز سینه، نوک سینه حس خود را از دست بدهد ؟

اگر چه پس از عمل پروتز سینه احتمال از دست رفتن حس یا کاهش میزان حساسیت در نوک سینه وجود دارد، اما این احتمال پایین است. به طور کلی، شانس از دست دادن حس در نوک یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه فقط چند درصد است.

  • آیا افتادگی سینه با قرار دادن یک پروتز در سینه برطرف می‌شود؟ 

در اغلب موارد سینه‌ها حداقل در حد متوسط به واسطه  قرار گرفتن یک پروتز در آن‌ها لیفت شده و افتادگی آن‌ها تا حدودی برطرف می‌شود. اما این که افتادگی تا چه حد برطرف شود در افراد مختلف بسیار متغیر بوده و بیشتر به ویژگی‌های فردی و کشش پوست فرد و اندازه پروتزی که برای او قرار داده شده بستگی دارد.

  • آیا اسکارهای ناشی از جراحی ایمپلنت سینه خیلی واضحند؟ 

اسکارهای باقی مانده از جراحی پروتز سینه کوتاه هستند و به طور کلی به خوبی در چین زیر سینه مخفی شده و زیر سوتین یا یک نیم‌تنه شنا یا بیکینی به خوبی پنهان می‌شوند. برش‌های بلندتر تا نوک سینه می‌رسند و در صورتی ایجاد می‌شوند که بیمار بخواهد چند عمل مختلف از جمله جراحی لیفت سینه روی سینه خود انجام دهد.

  • چه مدت بعد از جراحی ایمپلنت سینه می‌توانم به فعالیت‌های عادی خود برگردم؟

در عرض یکی دو روز بعد از جراحی، شما کم و بیش سلامتی خود را باز یافته و هرگونه ناراحتی با داروهایی که برایتان تجویز شده کنترل می‌شود. تقریبا بلافاصله از بعد از عمل می‌توانید دوش بگیرید و لازم است یک هفته بعد از عمل برای ویزیت بعد از عمل و کشیدن بخیه‌ها (مگر اینکه از بخیه‌های قابل جذب استفاده شده باشد) به مطب جراح خود مراجعه کنید. شما می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید اما درمورد سینه‌ها باید با ملایمت و احتیاط رفتار شود.

بیماران معمولا در عرض یک هفته می‌توانند به کار خود باز گردند. در این زمان فعالیت‌های کاری که زیاد مستلزم  بلند کردن اشیاء، هل دادن یا کشیده شدن بازوها باشند ممکن است ناراحت کننده بوده و شاید لازم باشد تا مدتی شرایط کاری خود را به نسبت وضعیتتان اصلاح کنید. در مورد پروتزهایی که زیر عضله سینه قرار داده می‌شوند (که در اکثر موارد همینطور هستند) زمان بیشتری طول می‌کشد تا درد از بین برود. این که از چه زمانی می‌توان مجددا ورزش را شروع کرد به تصمیم خود فرد بستگی دارد. پس از دو هفته اول انجام تمریناتی محدود، که به محل برش یا محل قرارگیری ایمپلنت در سینه آسیب نرساند امکانپذیر است؛ با این حال، باید از فعالیت‌های شدیدی که بر عضله سینه فشار وارد می‌کنند، مثل پرس سینه و شنای سوئدی اجتناب شود. اکثر بیماران تا یک ماه یا بیشتر بعد از جراحی خود برای بازگشت کامل به تمرینات شدید خود صبر می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *